Gå till innehåll

Föreläsningar 2020

Välkommen till höstens föreläsningsprogram som arrangeras av DIS-Filbyter men är öppen för alla. Du behöver inte vara medlem. Du kan lyssna på alla digitalt men några går samtidigt i Vagnhallen. Ett arrangemang som Du är välkommen att delta i var du än bor.

Köp biljett här Evenemangen läggs upp i butiken vartefter.

Hur går det till och vilka krav ställs på Dig som deltagare i Webbföreläsningarna?
Du måste ha dator alt. mobiltelefon(smartphone), surfplatta och installerat Zoom, ett verktyg för digital undervisning och möten. Information om hur man deltar med Zoom finns i länken https://www.dis.se/zoom-intro eller sist på sidan efter föreläsningsprogrammet.

Du köper "entrébiljett" i Fontänens Webbutik, https://www.fontanen.se/store. Betala via kontokort eller internetbank. Tillträde till föreläsningen får Du via en länk som skickas till Dig via e-post dagen innan föreläsningen. Klicka på länken lite innan föreläsningen börjar. Antal biljetter är begränsat.
Observera att det inte är tillåtet att spela in föreläsningen.

De fysiska föreläsningarna sker i Föreningshuset Fontänens Vagnhall, Lilla entrén, Västra vägen 32, Linköping. "Coronamöblering" med avstånd.


Funktioner i Zoom-möten för mötesdeltagare.

Om du väljer att installera ZOOM-klienten i förhand
 Installera på dator
- Klicka på http://www.zoom.us/download
- Klicka på den blå Download-knappen för ”Zoom Client for Meetings”.
- Installera den (filen visas nere till vänster eller Klick upp katalogen Hämtade filer”).
- Vid tillåt uppdatering Tryck JA

 Installera på telefon eller surfplatta
- Det finns en separat app för Zoom, installera den.

Ljudinställningar

Klicka på lilla pilen vid Mute-Mikrofon-ikonen.
o Här går det att välja vilken mikrofon och vilka högtalare du vill använda.
o Klicka på Audio Settings för att bl.a. kontrollera volymer.

Videoinställningar

Klicka på lilla pilen vid Video-ikonen.
o Här går det att välja vilken kamera som skall användas.
o Klicka på Video Settings för fler inställningar.

De olika menyerna
- Huvudmenyn finns nertill (om du för musen dit).
- Uppe till vänster finns två knappar för mötesinformation resp. alla inställningar.
- Uppe till höger finns:
o Ett val mellan Speakers View (där den som pratar syns i ett större fönster) eller Gallery View (där alla deltagarna syns i lika stora rutor).
o En knapp för att växla till/från Full skärm.

 Menyraden nertill
Standard funktioner
Alla ikoner syns inte i alla möten. Det beror på hur värden ställt in funktioner för mötet.     

  1. Mute/Unmute - Stäng av/på din mikrofon. Stäng gärna av din mikrofon när du inte ska prata. Host (mötesledare) och Co-hosts (medhjälpare) kan vid behov stänga av din mikrofon. Via den lilla pilen till höger om ikonen kan du komma åt inställningsmöjligheter för ljud.
  2. Stop/start video - Stäng av/på videokamera. Du kan stänga av videon och du har långsam internetuppkoppling. Via den lilla pilen till höger om ikonen kommer du åt inställningsmöjligheter för video.
  3.  Participants - Öppnar/stänger fliken till höger med en lista på deltagarna. Där finns också en separat menyrad där du kan framföra information till mötesledarna. Använd ”Raise Hand” när du önskar säga något. Mötesledaren kan då ge dig ordet. Glöm inte att slå på ditt ljudet när du skall prata och klicka sedan på den igen för att ta ner handen. Med övriga val kan du svara på frågor. Bakom More finns möjlighet att ge tummen upp/ner eller meddela att du önskar en paus eller att du är tillfälligt borta.
  4. Chat - Öppnar/stänger chatfönstret till höger där du kan skriva kommentarer eller meddelanden, antingen till alla i mötet eller till en av deltagarna. Sparas av mötesledaren.
  5.  Leave  Avsluta mötet

Förhållningssätt
- Använd gärna hörlurar eller headsets med mikrofon.
- Låt ljud och gärna även bild vara igång när du ansluter till mötet.
- Ange gärna fullständigt namn på din ”ruta” så att vi ser vem du är (med Rename).
- Håll gärna mikrofonen avstängd vid diskussioner när du inte har ordet.
- Skriv gärna frågor i Chat-forumet.

Att ansluta till ett ZOOM-möte
1 Förberedelser
1.1 Högtalare, mikrofon och bild
- På laptop finns ofta både högtalare, mikrofon och kamera inbyggt.
- På stationär PC saknas det dock ofta.
o Använd gärna ett headset med både hörlurar och mikrofon (ansluten via USB).
o Kamera behövs inte för att delta i ett ZOOM-möte.
- På mobila enheter (telefon och surfplattor) finns normalt både högtalare, mikrofon och kamera inbyggt. För dem finns en app för ZOOM att installera.

1.2 Ställ in volymen
- Ställ in volymen på lämplig nivå.

2 Anslut till ZOOM-mötet
Anslut till mötet gärna lite före angiven tid.

2.1 Länk till mötet
- Du kommer innan mötet att få ett mail med en länk för anslutning till mötet.
- Den innehåller även password för mötet, inbäddat i länken.
- Länken gäller bara för aktuellt möte, ta bort mailet efter mötet.

2.2 Anslut till mötet
Länken kommer att skickas dagen innan till föreläsningen.
Anslut gärna i god tid före mötet, så att du kan kontrollera ljud och bild
- Klicka på länken som du fick i mailet från mötesledaren.

2.2.1 ZOOM-programmet
- Det är att föredra att använda Zoom-programmet när man deltar i möten.
- Om du redan har det installerat då får du en fråga att starta det.

Klicka på ”Öppna URL:Zoom Launcher”, om du får frågan

Om du inte har det redan installerat kan du välja att göra det.
I undantagsfall kan du i stället ansluta via webbläsaren (Chrome), vilket dock ger begränsning av funktionerna i Zoom. Undvik att använda det.

På bilden ser du vilka två möjligheter du har.

2.2.2 Ange namn


- Ange fullständigt namn (frågan kommer inte om du angav namn vid förra mötet)
- Klicka på Join Meeting.

2.2.3 Ange att starta med/utan video
- Klicka på någon av knapparna.

2.2.4 Ange ljudenheter
- Acceptera att använda angivna ljudenheter (högtalare/mikrofon).

2.2.5 Klart ansluten